logo
Öppna i ny flik
Läs mer om högtiden

Datum:
2027-09-19 (tidigare: 2024-09-22)

Betraktelse: Rik inför Gud

Söndagens tema är pengar. Av alla begär som finns, så är det faktiskt bara kärleken till pengar som Jesus ställer på samma nivå som sig själv. Detta är enda gången i Bibeln Jesus jämställer något som en herre vid sidan av sig själv.

Det är inte hur mycket pengar vi har som avgör om pengar är vår herre, det är vårt förhållande till dem. Bibeln nämner många rika, gudfruktiga människor. David var enormt rik och ändå en man efter Guds hjärta. Många rika grekiska kvinnor stödde Paulus tjänst (Apg 17:12), osv. Pengar är en god slav men en dålig herre.

I texten från 2 Mos 32 blir israeliterna otåliga under sin vandring mot löfteslandet och längtar tillbaka till Egypten och slaveriet. Guldkalven är en skrämmande symbol. I Egypten tillbad man tjurguden Apis. Även guden Baal, som tillbads i Kanans land, förkroppsligades och avbildades ofta som en ung oxe. Aron hade varit med och gjort så att folket bröt mot de tre första buden. De tillbad en annan Gud, de hade gjort en avbild och vanärat Herrens namn i avgudadyrkan.

I vers 31 ber Mose till Gud för folket: "Detta folk har begått en allvarlig synd, de har gjort sig gudar av guld.” Nästa vers är inte fullständig, det står ordagrant ”Om du skulle förlåta deras synd...” Meningen avslutas inte. Det är en "aposiopesis", som förstärker att det blir en känsloladdad tystnad. Det verkar som om Mose börjar fundera på vad människorna skulle kunna ge tillbaka till Gud om han förlåter deras synd? Eftersom det inte finns någonting vi kan göra för att förtjäna förlåtelse så fortsätter istället Mose med det andra alternativet: ”Men om du inte gör det, utplåna mig från boken du skriver i."

I söndagens psalm står det: ”Ingen kan köpa sig fri och betala lösen till Gud.” (Ps 62:3) Jesus är den som tog priset för all synd på sig.

I Lukas 6:20-26 finns fyra saligprisningar som alla har ett parallellt verop. I kontrasten fattig/rik så står det att de som är rika redan fått ut sin tröst (v24). Det grekiska ordet för tröst är ”paraklesis”. Samma ord används ofta om den helige Ande. Motsatsen till välsignelse är ofta förbannelse, men här ser vi Jesu medlidande och kärlek när han uttrycker sin förtvivlan över den som tror sig vara rik i den här världen. Den som väljer att inte lita på den helige Ande utan förtröstar på något så osäkert som pengar är den som verkligen är fattig andligt sett.

Pengar utan Guds välsignelse är inte mycket värt. I Ordspråksboken 10:2 står det att ”Ogudaktighetens skatter gagna till intet men rättfärdigheten räddar från döden”. Välstånd, skatter och rikedom som införskaffats på ett orättfärdigt sätt ger ingen välsignelse.

Det är viktigt att nämna att pengar är den lägsta av alla resurser:
Pengar kan köpa ett hus, men inte ett hem.
Pengar kan köpa en säng, men inte en god natts sömn.
Pengar kan köpa medicin, men inte hälsa.

Psalm 62 vers 6 är full av förtröstan: ”Varför skulle jag vara rädd när det är oroliga tider, när bedragares ondska omger mig?” När Jesus får vara vår Herre finns ingen anledning till oro


Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter