logo
Öppna i ny flik
Läs mer om högtiden

Datum:
2027-06-06 (tidigare: 2024-06-09)

Betraktelse: Kallelsen till Guds rike

Varje människa är kallad till Guds rike. Kallelsen är en inbjudan att vandra tillsammans med Jesus.

I söndagens text från Lukas 14 befinner sig Jesus troligen i Peréen, öster om Jordandalen. På väg mot Jerusalem besöker han städer och byar, se Luk 13:22. Som vanligt gick Jesus till den lokala synagogan på lördagsförmiddagen. Det var inte ovanligt att gästtalaren blev inbjuden till en sabbatsmåltid hemma hos av föreståndaren efter gudstjänsten.

På väg till huset ser Jesus en man med vätskeansamlingar i kroppen. Lukas använder den medicinska termen för ödem (grekiska hydropikos). Antagligen var hans ben svullna. Jesus frågade de laglärda och fariséerna: "Är det tillåtet att hela på sabbaten eller inte?" Han får inget svar, men helar mannen ändå.

Under måltiden berättar Jesus tre liknelser:
1) Den första riktar sig till gästerna som Jesus såg hur de själviskt sökte de bästa platserna närmast värden. (Luk 14:7-11)
2) Den andra riktar sig till värden och gällde att inte bara bjuda de som kunde bjuda igen. Det går inte att undgå att fundera på varför inte mannen som nyss blivit helad fanns med och delade glädjen. (Luk 14:12-14)
3) Den tredje liknelsen, som ingår i söndagens text, riktar sig till alla närvarande där hemma hos farisén. När Jesu berättade att det finns en belöning som väntar i nästa liv, se vers 14, utropade en av gästerna: "Salig är den som får vara med om måltiden i Guds kungarike!"

Jesus svarade honom med en liknelse där en man ordnade en stor festmåltid och bjöd in många gäster. När det väl blev dags för festen visade sig att många kom med ursäkter. En hade köpt en åker och ”var tvungen” att inspektera den just då. En annan hade köpt fem par oxar och skulle ut och pröva dem. Vanligtvis ägde man en eller två oxar, så detta var en förmögen man som skaffat tio till. Den tredje hade just gift sig och kunde inte komma.

Om man verkligen vill något finns det inget hinder som är för stort, och om man inte vill går det alltid att hitta en ursäkt.

När ingen av de som fått den ursprungliga inbjudan kom skickade tjänarna ut för att bjuda in fattiga, lemlästade, blinda och lama. Både nära och långt ifrån.

Det finns en fin balans i Lukas framställning i detta kapitel. Frälsningen är fri men kostar också allt. Direkt efter liknelsen om den fria inbjudan till festmåltiden, följer en sektion som handlar om priset att följa Jesus. (Luk 14:25-35)


Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter